sunnuntai 9. syyskuuta 2012

Lontoossa 31.8. - 4.9.2012

Saavuimme Lontooseen tyttäreni ja vävyni kanssa iltasella. Majoituimme Hotel Savoyhin neljäksi yöksi. Hotelli sijaitsee mahtavalla paikalla, kävelymatkan päässä esim. Covent Gardenista.

Aulanäkymä oli aivan huikea. Sisustus oli ylellistä ja kaunista. Monia pieniä ja isompiakin yksityiskohtia oli runsaasti. Kun istuskelin aulassa, oli ihana katsella kaikkea kaunista ympärillään.

Huoneeni oli aivan ihana. Rauhallinen ja kodikas sisustus miellytti silmää.

Sängyssä oli yhdelle ihmiselle tilaa runsaasti. Hyvät unet sai tuossa sängyssä ja aina niin ihanat hotellien lakanat ja tyynyt. Joka aamu peti käytiin petaamassa ja illalla laittamassa yökuntoon. Jopa tohvelit oli odottamassa sängyn vieressä.

Kylpyhuone oli tilava. Kaikki oli aseteltu paikalleen odottamaan hotellivierasta.

Monenlaista tarpeellista oli tuotu kylpyhuoneeseen. Joka päivä vaihdettiin kaikki pyyhkeet ja lakanat.

Tässä näkymää aamiaispaikkaamme. Kyllä maistui aamiainen hyvältä, noin ihanassa ympäristössä.

Joka puolella hotellia, oli tuoreita kukkia aseteltuna todella kauniisti. Tässä aivan ihania orkideoja. Asetelmista löytyi ruusuja, hortensioita, murattia ja valkoisia valtavan suuria kalloja.

Tämä tila on naistenhuoneen etuhuone. Sieltä löytyi pieniä pöytiä ja tuoleja, joihin voi istahtaa kaunistautumaan tai muuten levähtämään. Kauniisti ja ylellisesti sisustettu tämäkin huone.

Tässä käsienpesualtaita hienojen saippuoiden ja käsivoiteiden kera. Kaikki niin siistiä ja raikasta.

Käsipyyhkeetkin olivat kankaiset. Missään ei näkynyt paperipyyhkeitä. Käytetyt pyyhkeet heitettiin koreihin, joita löytyi huoneesta.

Hotelliltamme oli lyhyt kävelymatka Covent Gardeniin. Siellä on paljon pieniä putiikkeja, isoja toreja, ravintoloita ja tapahtumia joka puolella. Ihmisiä oli todella paljon.

Lontoon "riemukaari" on kaunis.

Näimme vielä vanhanmallisen kaksikerrosbussin. Liikenteessä näkyi yleensä uuden mallisia busseja. Muutenkin tuntuu yleiset kulkuneuvot olevan suosiossa. Bussit, taksit ja metrot kuljettaa miljoonia ihmisiä. Yksityisten autoja näimme melko vähän ja jos niitä näki, autot olivat Bentleytä, Ferraria, Aston Martinia, ynnä muita upeita autokaunottaria.

Harrodsin tavaratalossa piti tietysti käydä. Sehän on myös eräs Lontoon nähtävyys. Sieltä löytyy kaikkea mitä ihminen ikinä tarvitsee. Kaikki mahdolliset ylellisyydet löytyy tästä paikasta.

Tavaratalon alakerrasta löytyi Prinsessa Dianan ja Dodi Al Fayed´in muistomerkki.  Pyramidin mallisen kuvun alla oli kihlasormus, jonka Prinsessa Diana sai sulhaseltaan Dodilta.

Kävimme tavaratalon yhdessä kahvilassa virkistäytymässä kahvilla ja cappucinolla. En ole koskaan ennen saanut missään, näin kauniisti koristeltua cappucinoa ja ihan vielä minulle tehtyä. Maistui muuten taivaalliselta.

Lähdimme eräänä aamuna hotelliltamme, kävelemään Thamesin rantaa pitkin. Mitkä upeat maisemat sieltä näkyivätkään. Siellä näkyy jo Big Ben. Varmaankin tunnetuin nähtävyys Lontoossa.

Tässä kävelytie, jota pitkin kuljimme kauniita maisemia katsellen. Katulamput joita oli  pitkin rantakatua, ovat mielestäni kauniita ja upeasti koristeltuja.

London Eye on yksi kuuluisista nähtävyyksistä Lontoossa. Se rakennettiin 2000 luvun kunniaksi.

Tässä kaunis Big Ben. Yleensä sanotaan, että ei se nyt niin iso ole, mitä nimi antaa ymmärtää, mutta minusta Big Ben on aivan huikean ihana. Melkoinen taidonnäyte, kuka ikinä sen onkaan suunnitellut.

Westminster Abbey on aivan mielettömän iso kirkko. Siellähän on vihitty monet kuninkaalliset. Viimeksi Prinssi William ja Catherine Middleton viime vuonna.

Buckinghamin palatsin puiston sillalta, on näin huikea näkymä. Aivan kun jostain sadusta.

Buckinghamin palatsin edustalla on Kuningatar Victorian muistomerkki. Huikean korkea ja aivan mielettömän kaunis. Onneksi aurinko paistoi ja ilmat suosivat meitä muutenkin, koko matkamme ajan.

Palatsin porttien ulkopuolella oli melkoinen turistien virta. Olisimme tyttäreni kanssa halunneet mennä katsomaan, Kuningatar Elisabethin "60 vuotta vallassaolon" juhlanäyttelyä.Valitettavasti ensimmäinen mahdollinen näyttelykierros, oli ajallisesti meille liian myöhäinen, koska meillä oli illaksi muita suunnitelmia.

Meidän matkamme huipentui musikaaliin Phantom of the Opera, jonka esityspaikka on Her Majesty´s Theater. Esitys oli aivan käsittämättömän ihana. Se tunne mikä tuli, kun orkesteri alkoi soittaa musikaalin tunnuskappaletta, oli aivan käsittämätön. Kuvan otin salista ennen näytöksen alkua, koska luonnollisestikaan esityksen aikana ei saa kuvata. Kiitos rakkaalle tyttärelleni tästä ihanasta kokemuksesta. Kyllä kannatti odottaa tätä äitienpäivälahjaa.

Kerron vielä vähän hotellistamme. Niin upea ja ystävällinen henkilökunta oli Hotel Savoyssa. Kaikki toimi moitteettomasti. Portieerit ottivat iloisesti vastaan, aina kun tulimme kierrokseltamme takaisin hotellille. Kerroshoitajat toivottivat iloiset huomenet joka aamu. Consiercet järjestävät kaiken, mitä hotelliasukas ikinä keksii pyytää. Upea hotelli, upea henkilökunta. Minulle ikuisesti muistoihin jäävä kokemus.